None

Proč výrobci nechtějí abychom si opravovali jejich zařízení?

Výrobci mění svůj přístup. Zatímco kdysi byl kladen důraz na co nejsnadnější opravu v podstatě jakékoliv elektroniky, v dnešní době to už tak rozhodně není. Náhradní díly přímo od výrobců jsou v podstatě nedostupné a manuály na opravu také. Značky jsou dokonce schopné zajít až tak daleko, že žalují ty, kteří se snaží zdarma šířit oficiálně návody na servis.

Přitom ještě pár desetiletí dozadu byla situace diametrálně odlišná. I taková značka, jakou je například Apple, v dnešní době velký odpůrce servisu svých produktů (zejména ze strany neautorizovaných servisů), přibaloval ke svým počítačům podrobné manuály. Ty v případě většiny poruch, umožňovaly svým majitelům přijít na příčinu problému a samotní majitelé ho dokonce dokázali sami i často odstranit. Čím jsou však zařízení inteligentnější, vyspělejší a čím více funkcí mají, tím častěji dochází i k různým poruchám.

Proč by měl tento problém trápit nás všechny?

Situace, v níž se ocitlo už množství uživatelů a možná i vy, vypadá následovně. Na zařízení dojde k poruše. V první řadě je velmi náročné zjistit i samotnou příčinu poruchy, resp. její přesnou podobu. K tomu má potřebné nástroje pouze samotný výrobce a možná i autorizované servisy. Tam je však oprava často tak drahá, že spotřebitel se rozhodne raději koupit nové zařízení.

I pro relativně malý problém je tak často měněné celé zařízení, a to jen kvůli špatné dostupnosti náhradních dílů či instrukcí k opravě. To samozřejmě těší pouze jednu zúčastněnou stranu a tou jsou výrobci. Jejich příjmy pocházejí zejména z prodeje nových zařízení a proto je v jejich zájmu, aby uživatel namísto udržování svého zařízení při životě, přistoupil co nejdříve k jeho výměně. Pro nás ostatní to však znamená něco úplně jiného.

Zbytečné náklady

To, co přímo pocítí každý uživatel, jsou náklady. Náklady na koupi nového zařízení jsou často velmi vysoké, zejména při top modelech v dané kategorii. Přitom však platí, že množství oprav by bylo možné relativně snadno vyřešit. To však není v zájmu výrobců, kteří se nebojí bojovat proti servisu vlastních zařízení.

Mají na to i velmi účinné prostředky. Většina moderní elektroniky potřebuje ke svému fungování software, který však i po koupi zařízení spotřebitelům zůstává ve vlastnictví výrobce. Pokud výrobce zjistí, že došlo k neautorizované opravě, má prostředky k tomu, aby taková zařízení na dálku znefunkčnit.

Známý je například případ z Makedonie, kde si majitel iPhonu nechal vyměnit sklo u neautorizovaného servisu. Přestože zařízení i nadále bezproblémově fungovalo, výrobce ho prostřednictvím následující aktualizace doslova vypnul. Své jednání přitom omluvil ochranou soukromí a bezpečnosti uživatele, která mohla být údajně narušena.

Značky si jednoduše nepřejí, aby jejich zařízení byly opravovány a pokud už i ano, tak jedině u autorizovaných servisů. Tam je však cena často výrazně vyšší a samotná oprava již není tak lákavá.

Množství odpadu

Druhým, ještě závažnějším problémem je stále větší množství odpadu, který se v důsledku krátké životnosti dnešní elektroniky tvoří. Jen za rok 2019 se na celém světě nahromadilo více než 53 milionů tun tzv. e-waste, čili odpadu z elektroniky. Ten představuje vážný problém pro naši přírodu i nás samotných. Dlouhodobý trend je navíc prudce stoupající a s ohledem na stále horší možnosti servisu to v blízké budoucnosti zřejmě bude stále jen horší.

Co proto může udělat každý z nás?

Chcete-li šetřit životní prostředí i vlastní peněženku, v případě jakékoliv poruchy vždy pečlivě zvažte, zda ji nedokážete vy nebo profesionální servis odstranit. Určitě však nedoporučujeme provádět opravu bez potřebných znalostí či nástrojů nebo ji svěřit do rukou neodborného technika. Na druhé straně, pokud vám u výrobce nabídnou jen možnost výměny za nový kus (samozřejmě s vysokým doplatkem) zkuste se poradit raději i v jiném, ověřeném servisu.

breadcrumbs breadcrumbs--blog

Predvoľby cookies

  • Vaše súkromie
  • Nevyhnutné cookies
  • Výkonnostné cookies
  • Funkčné cookies
  • Marketingové cookies

Název Poskytovateľ Účel Vypršanie Typ